ИЗБЕРИ: БРЯГ NEWS | БРЯГ РУСЕ | ПОСОКИ ПЛЕВЕН | НЮЗ ГЛАС ЛОВЕЧ | СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

              
         

Живко ПЕТРОВ: Съвременното корабно оборудване остави за звездите само романтиката

Бизнес
17.04.2015  |  13:07
1 646
Благодарение на комуникациите, безопасността на корабоплаването е достигнала до максимума и катастрофите са сведени почти до нула, казва собственикът на русенската фирма "Интернационални морски технологии"

 

Повод за срещата ни с Живко Петров е 25-годишнината на фирмата му "Интернационални морски технологии". Когато се уговаряме за интервюто, той много настоява да се видим в неговия офис в къщата му, която, естествено, е на  улица близо до русенския кей. Още преди да влезем в кабинета, разбирам защо. На стената в коридора виси стара карта на река Дунав и това е само началото на пътешествието в историята, което ни предстои. В самия кабинет има специален кът, оформен като минимузей на корабното оборудване, каквато всъщност е дейността на фирмата. Най-големият експонат е радарът на първия български частен кораб, но това не е най-голямата изненада. Старинната техника изненадващо добре се съчетава с артистичното присъствие на старо пиано и  цигулка. Оказва се, че стопанинът не свири на тях, а ги е купил от музиканти, заради духа, който носят. Докато се дивя на чудесиите в стаята, Живко насочва вниманието ми към една от стените - там висят автентични цървули - за да не забравяме откъде сме тръгнали, казва той. Еклектиката в интериора не само, че не дразни, а и създава уют, какъвто трудно може да се очаква от офис на фирма, и то със сериозна дейност, свързана с големи кораби. "Интернационални морски технологии" има вече 25-годишен опит в областта на проектирането, доставка, монтаж и обслужване на различни видове речно, морско и позициониращо оборудване. Заради нестандартната обстановка, а може би и заради живия огън в камината, започваме разговора не от техниката, а от звездите.

 

 

Живко Петров е роден на 26 май 1948 г. Произхожда от стар сливенски род. Напуска родния си град още като ученик, когато семейството се мести в Русе заради кариерата на майка му - оперната певица Ана Петрова. Самият Живко работи от 9-и клас, затова учи във Вечерната гимназия. Разказва с гордост за училището си, за емблематичните преподаватели по него време, които смята за най-добрите. Съучениците му също са интересни, сред тях например е Жерминал Чивиков, по-късно журналист в българската редакция на радио „Дойче Веле“. След гимназията Живко следва в МЕИ - София, като завършва в първия випуск на специалността "Радиолокация". Работил е в русенския фотоархив, а по-късно като радиотехник в "Международни превози" и в Месокомбината, където се е занимавал с радиостанциите за връзка с фермите.  Бил е завеждащ отдел в Станцията на младите техници. През 1979 г. става носител на златна значка за младежко научно и техническо творчество. Темата на разработката му неслучайно е  "Метод на корабоводене чрез дънно опипване при тласкаеми състави". Работил е в Радиозавода във Варна, а от 1983 г. е радиоинженер на кораби по Дунав. През 1990 г. създава първата у нас фирма за речно и морско корабно оборудване. Семеен, с две дъщери. Едната от тях - Лора, вече е в семейния бизнес и работи в "Интернационални морски технологии", а другата - Ани, вероятно е приела от артистичните гени на баба си, оперната певица, и майка си, дългогодишен преподавател по пиано, и прави кариера като дизайнер в Атина.

 

 

 

 

- Г-н Петров, древните мореплаватели са се ориентирали по звездите. Колко далеч сме стигнали от тогава досега?

- От тогава досега е минало много време и са се променили много неща. Особено в сферата на комуникациите с навлизането на новите технологии нещата се промениха рязко и много бързо, така че пълноценна информация може да стига във всяка една секунда за местоположението на кораба, за комуникациите между кораба и брега, за условията в които плава, за движещи се кораби около него, въобще пълна картина може да има във всяка една секунда. Комуникацията и съвременното развитие на технологиите обедини морето и звездите на едно място и за тях остана само романтиката.

- Без какво не може един съвременен кораб?

- Без електронните средства за навигация нито един кораб не може да отплава безопасно. Дори всяка  малка лодка, която няма комуникации с брега, може да попадне в бури, в мъгли и други природни явления, които да я отклонят от пътя. Тя няма да може да се ориентира по никакъв начин, няма да й помогнат и звездите. 

- Фирмата ви предлага системи за безопасност. Доколко безопасно е в днешно време  корабоплаването по Дунав?

- Фирмата предлага системи за безопасност и системи за оптимално навигационно управление на корабите. Безопасността на корабоплаването е достигнала почти до максимума. Катастрофите и неприятните инциденти са сведени почти до нула именно благодарение на комуникациите и на това, че може да се следи всеки кораб къде е, с каква скорост се движи, каква посока има, какъв е обемът на състава.

- Каква е връзката между оборудването, което вие предлагате, и системата БУЛРИС, която се въвежда сега?

- Системата използва различни устройства. Една част от тях се намират на корабите, а друга на брега. Речната информационна система включва всички водни пътища в Европа - от Северно до Черно море и част от тази обща система е БУЛРИС. Тя получава информация за движението на корабите в целия български участък. Постовете са разпределени така, че да събира и отдава данни от корабите и към корабите.

- Да се върнем към повода за интервюто. Фирмата Ви навършва сериозната възраст 25 години. Кой е първият кораб, който оборудвахте преди четвърт век?

- Корабът "Хан Аспарух", той беше в състава на бившето СОМАТ. Те имаха 4 кораба на Дунава и още 4 на морето. За съжаление тези кораби вече ги няма - на морето всичките са бракувани, а на реката стоят неизползваеми. Нашата фирма се занимава и с речно, и с морско оборудване. Независимо че сме на реката, дейността ни обхваща от крайните участъци на Дунава до крайните участъци на морето - от Видин до Синеморец.

- Колко фирми като вашата има в България?

- Смятам, че в България няма фирми на нашето ниво. Има фирми, които в ограничен диапазон работят в нашата област, може би не са имали цел да стигнат нашето ниво.  Гарантирано е, че сме първата частна фирма с подобна дейност у нас. Създадена е през 1990 г. с името "Русе радар", но впоследствие, когато трябваше да се ангажираме с клиенти от Варна, Бургас и от други страни, регистрирахме нова фирма с името "Интернационални морски технологии", а "Русе радар" остана като част от ИМТ. Тъй като нейната репутация беше добра, не я премахнахме

- Като се хванем за думата интернационални в името на фирмата, кои са чуждестранните Ви партньори?

- Работим с производители на радионавигационна техника от Дания, Англия, Холандия Канада, Швеция. Голяма част от световните производители на такава техника на високо ниво са наши партньори. Специално искам да подчертая Белгия, защото там имаме много сериозни контакти. С белгийските партньори разработваме общ европейски проект за добиване на знания, адекватни на конкурентната среда. С тях имаме и бъдещи проекти, които смятаме да развием, дори да влезем в сферата на образователната дейност, да създадем център, където да се образоват бъдещи корабоводители в град Русе.

- Какво оборудване предлагате на клиентите си?

- При избора си клиентите изхождат от сериозността на апаратурата, която им дава възможност безпроблемно да плават, тя трябва да бъде надеждна точно в най-неблагоприятни условия, дори корабът да потъне трябва да продължи да работи. Ние сме посредник между производителя, който изработва апаратурата, и корабособствениците. Нашите специалисти пригаждат оборудването към конкретните кораби и условията, в които ще плават.

- Имат ли "черни кутии" корабите, подобно на самолетите?

- От 2000 година насам се въведоха устройства, които записват какво става на мостика, какво става във въздуха, например с вратите на фериботи, където може да нахлуе вода. Ако се случи корабът да потъне, данните са в капсулована част, в която не може да влезе вода.

 - Чувствате ли се продължители на традициите, които има Русе в корабоплаването?

- На повечето от русенци е известно, че корабоплаването по нашите земи още от древността започва от Русе. Това се доказва дори от едно от първите имена на града - Сексагинта Приста, което означава Пристанище на 60-те кораба. През 1881 г. именно в Русе е създадено първото Морско училище, впоследствие се измества във Варна. Традицията на Русе в сферата на корабоплаването е исторически доказана. Дори и в днешно време честването на Военноморските сили започва от Русе. Така че не е случайно, че фирма ИМТ е създадена именно тук и наследява тези традиции.

- С какъв екип работи фирмата?

- В нашия екип работят инженери с образование в телекомуникациите и радионавигацията. Аз самият съм завършил радиолокация и радионавигация в МЕИ София. Работя в тази област повече от 40 години. Тъй като поддържаме много връзки с чужбина, в офиса работят специалисти с много висока езикова подготовка, имаме дори и лицензирани преводачи, тъй като всеки наш документ трябва да бъде отговорно преведен.

- Световната криза засегна ли вашия бизнес, който включва партньори в много държави?

- Кризата няма как да не ни засегне, тъй като ние сме част от общия оборот на стоките и парите. Но мога да кажа, че нас преди световната ни засегна балканската криза, т. е. войната в Сърбия. Още с пускането на канала Рейн-Майн -Дунав, където се очакваше голям товаропоток да тръгне към Черно море, той спря заради бомбардировките в Сърбия. Имаше моменти, когато корабоплаването беше сведено до нула. Естествено това създаде условия товаропотокът да се преориентира към сушата. Все още речното корабоплаване не е доминиращо. Тепърва може да се счита, че има някакво раздвижване в корабоплаването от тази година, свързано с окрупняването на товарите, така че се надяваме да тръгне по-добра тенденция, която ще даде възможност да се развиваме и ние. Преодоляхме тези кризи с малки сътресения, но не искам да използвам думата оцеляване, защото то прилага всякакви прийоми, а ние гледаме да не се отклоняваме от първоначалната нагласа как да се развива фирмата

- Колко кораба с Ваше оборудване плават по реки и морета?

- Основният ни клиент е Украинското дунавско параходство. Следващият по големина корабособственик, с който работим, е "Дунав турс". Оборудвали сме всички кораби като започнем със "София" и "Русе", на които съм работил като радиоинженер още преди да основа фирмата. Към тях добавяме "Русе престиж", "Ариана", "Елегант лейди". Всичките ги поддържаме ние, включително и тези които не идват до Русе По време на плановите ремонти през зимата наши специалисти ходят в Линц. Наш ангажимент е и "Хайнрих Хайне", който в момента плава по Рейн. Сред големите ни клиенти е и "Рубишипс". Имаме и морски кораби. Миналата година пристигна един нов в Бургас - казва се "Дружба". Той е смесен - ферибот с пасажерска част и поддържа линията Бургас-Поти. Купен е втора ръка и трябваше част от оборудването му да бъде сменено. В момента оборудваме кораба "Спартак" на "Булмаркет", той още не е завършен.

- Българските кораби на нивото на западните ли са, имате ли наблюдения как се съизмерват с тях?

- Имам наблюдения, защото работим и с чуждестранни компании, например с швейцарска, която е собственик на "Принцеса Софи". Не мога да кажа, че нашите кораби са по-ниско ниво, дори някои от тях са на по-високо. Тъй като туристическата борса е една - там няма източни и западни кораби. Ако не поддържаш кораба си на това ниво, на което е съседът ти, не можеш да си продадеш услугата Нашите кораби работят съвсем пълноценно, например шестте кораба на "Дунав турс" са пълни постоянно. Явно поддръжката им е добра.

- Доколко речното корабоплаване замърсява реката и може ли да се каже, че с развитието на технологиите корабите са станали по-екологични?

 - Речната информационна система има отношение към този въпрос. Той може да бъде разглеждан двустранно - от гледна точка на корабите като замърсители и от гледна точка на бреговите съоръжения, които могат да проследят причината на съответното замърсяване.Това в другите държави се регулира адекватно. У нас също се контролира, но засега нещата не са на това ниво, на което би трябвало да бъдат. Значението на проследяването е много важно, защото ако някой недобросъвестен изхвърли отпадъчни материали в реката, може да се проследи кой е извършителят. Корабите като съвременни съоръжения вече са снабдени с пречиствателни министанции, през които минават всички отпадни води. От ден на ден корабите все по-малко и по-малко са причина за замърсване. Ако се огледаме, реката е по-чиста отколкото беше преди.

- Значи да не се тревожим за рибата. В тази връзка Вие каква риба предпочитате?

- Аз обичам да ям бяла риба. По принцип дунавската е за предпочитане, а любимата ми рецепта е рибата да бъде на скара.

- Свързваме плаването на кораб с изгреви, залези, лек бриз. Романтичен човек ли сте?

- Може би повече отколкото трябва. В интерес на истината затова ми е по-сложно да се съсредоточа върху прагматичните неща.

- А харесвате ли филма "Титаник"?

- Не. Там няма оборудване и ако Ви е направило впечатление, рубката е почти празна. Докато на сегашните кораби има много сериозна и прецизна техника.  Сигурен съм, че ако сега тръгваше на плаване, "Титаник" не би потънал.

- Чувала съм от моряци фразата "бял кораб - черна работа", което означава, че работата на луксозните кораби е много тежка. Така ли е?

- Това може би е българското виждане по въпроса, защото ни е малко трудно, когато трябва да поддържаме нещата чисти и изрядни. За мен работата винаги си е работа и човек трябва да си я свърши както трябва. Когато се качи на престижен кораб, трябва да има престижно отношение към него.

- Видели сте крайбрежните ивици  на всички дунавски държави. Как бихте искали да изглежда русенският кей?

- За съжаление мога да кажа, че сме единствената държава, в която сме се обърнали с гръб към реката и я използваме като отходно място. Няма нужда да  се разхождате чак до Австрия, отидете до Браила и Галац, които са исторически близки до нас и вижте как е направена бреговата част. Тъй като често съм бил в Австрия мога да дам пример с тяхното крайбрежие. Там всяко местенце, всяко ъгълче е направено така, че да бъде съобразено с природата, да има място рибите къде да се развъждат, да има кой да подстриже градинката, да има място къде да отидат туристите,  къде да си хвърлят боклуците и кой да ги обере. Всичките тези неща ги правят такива хора като нас. При нас нещата не стават не защото сме бедни. Не всичко е въпрос на пари. Ако искаме да живеем добре, ще го правим. В Русе вече има добър пример в това отношение - сградата на Речната информационна система и инфраструктурата около нея. Както е направен този район, така искам да изглежда цялата ивица.

 

Стефка ТОДОРОВА

ПЕЧАТНИ ИЗДАНИЯ    ЧЕТЕТЕ ОНЛАЙН

 

 

 

 

НАЙ-ЧЕТЕНИ
КАЛЕНДАР | Моля, кликнете върху 2 дати
© 2014 Briag News.Всички права запазени!
Web Design & SEO by Zashev Design