ИЗБЕРИ: БРЯГ NEWS | БРЯГ РУСЕ | ПОСОКИ ПЛЕВЕН | НЮЗ ГЛАС ЛОВЕЧ | СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

              
         

Плевен: Д-р Петър Иванов: Вярата не бива да поставя канони, които да ограничават свободата ни

Здраве
11.01.2012  |  11:19
1 012
Човек сам трябва да избира кое е най-добро за него, категоричен е акушер-гинекологът

Наскоро в публичното пространство се разрази скандал - протестът на Българската православна църква, която се обяви против зачеването ин витро. След това Светият синод заяви, че приема зачеването ин витро, но при условие, че биологичният материал е взет от законния съпруг и при условие, че всички оплодени яйцеклетки се имплантират в майката, защото всяка от тези яйцеклетки е живо същество и не бива да се унищожава. По тази казус потърсихме за разговор д-р Петър Иванов, акушер-гинеколог в медицински център Клиничен институт за репродуктивна медицина "Св.Елисавета" в Плевен.

Д-р Петър Иванов е акушер-гинеколог в ин витро центъра в Плевен. Завършил е медицина през 2001 г. в Медицинския университет в града. От 2003 до 2005 г. е бил редовен докторант в сектор “Биохимия” при МУ-Плевен. От 2005 г. е научен секретар в „Научноизследователска лаборатория по молекулярна биология и биохимия” към сектор "Биохимия" на МУ-Плевен. През 2010 г. придобива специалност по акушерство и гинекология. Д-р Иванов има над 18 участия в научни проекти в страната и в чужбина, 4 научни публикации в международни издания и 12 в български списания, общо 17 научни прояви, 3 цитирания и 3 участия в метаанализи.  

- Д-р Иванов, стана ли ясно защо Българската православна църква се възпротиви срещу процедурите ин витро?

- Част от хората не разбраха точно какво е становището на Българската православна църква относно ин витрото. Според последното заявление църквата не отрича процедурите ин витро, а само част от тях, тъй като били в разрез с разбиранията на християнството. Според мен звучи като заключение, а не като увод по темата, но човек трябва сам да избира кое ще е по-добро за него. Няма нищо лошо в това да сме вярващи, но вярата не бива да поставя канони, които да ограничават свободата ни. Не става дума за извършване на престъпления - убийства и други, и да се нарушават 10-те божи заповеди. Мисля, че ин витрото не нарушава нито една от тях.

- Може ли да обясним точно какво означава терминът ин витро?

- Процедурата е помощ за хора, които не могат по естествен път да станат родители. Тя се изразява във вземане на яйцеклетките от жената, които тя е произвела сама. Те впоследствие се поставят в условия, които наподобяват утробата й. След това яйцеклетките се сливат спонтанно или с подпомагане със сперматозоидите на партньора й, които също са произведени от него по естествен път. Така, когато се види, че тези ембриони - живи същества, се развиват, се връщат обратно в майката, за да се износи плодът. От самия превод на български думата асистирана репродукция означава, че ние не правим от нищо нещо. Не става дума за хора, които не биха се създали по друг освен по естествен начин. Думата асистирана означава, че ние само подпомагаме нещо, което не може да се случи само по естествения начин. Затова смятам, че това не е нарушаване на природни закони, тъй като с наша помощ се решава проблем, който може да е при жената или мъжа, а той се появил по причини, които също не зависят от тях.

- Кои са създателите на ин витро?

- Създателите са лекар и ембриолог, които са работили в Англия през 70 г. Първото ин витро бебе е заченато и се ражда през 1978 г. и вече е дама на 34 години. У нас 10 години след това се ражда и първото бебе, заченато по този метод.

- Църквата изрази недоволство, че не се имплантират всички създадени ембриони?

- Това технически няма как да се случи, защото ние няма как да подпомогнем жената да произведе толкова яйцеклетки, които, след като оплодим и се създаде новият живот, да се върнат в майката. От съвременна гледна точка технологията не е достигнала дотам, за да може да прецени колко точно яйцеклетки да се вземат, както и точно колко да се оплодят. Една жена произвежда 10 или 15 яйцеклетки, но ние връщаме 2 или 3 оплодени, защото останалите не са годни за живот. Ние не ги убиваме, както твърдят и ни обвиняват. Независимо дали тези оплодени яйцеклетки са оставени в условия, наподобяващи майчиния организъм, или са върнати в жената, те не се развиват. В природата има една селекция, която е наречена естествен подбор и оцеляват само най-добрите. Оставени на собствения си ход, тези яйцеклетки ще загинат. Затова казвам, че ние не правим нищо против природата или богоугодните закони.

- Д-р Иванов, имало ли е и други страни, в които църквата да въстава срещу ин витрото?

- Да, подобно нещо се е случвало в Холандия, Русия, както и в Италия, където е по-мощна църквата. Това са били временни отстоявания на тези позиции. Неминуемо се посреща със силен отпор в началото, но впоследствие се приема, след като се види ползата от това, което се прави. Ин витрото се прилага в полза на човека, а не с цел експерименти. Може би недоволството на църквата ни е леко позакъсняло, при положение че у нас ин витро се прилага повече от 20 години.

- Как стоят нещата относно сурогатното майчинство?

- Тук отново всичко е свързано със самото право на жената да избира. При него има различни гледни точки. Те са свързани с жената, която ще износи плода, както и това, дали тя няма да пренесе заболявания, от които може да страда. При условие че жена има силно желание да има собствено дете и е надарена от природата все пак да произвежда яйцеклетки, но не може да износи плода заради други причини, които най-често са тежки обменни или сърдечни заболявания, защо да не може плодът да бъде износен от друга жена. Защо на тази жена да не й се даде шанса да има дете от собствените си гени, макар и износено от друга утроба? Сурогатната майка няма да предаде нищо от генетичния си материал на това дете. То ще расте в друга среда, а не в майчината утроба, но всичко, което е в него, е на собствената му майка. Сурогатството ще се дебатира още дълги години, но ще бъде прието във всички страни – рано или късно. Надявам се, че България ще е една от малкото страни, в които сурогатното майчинство ще бъде прието навреме. Все още у нас законът се проиграва и се връща на първо, второ четене, но дано сме сред първите страни, въвели сурогатното майчинство със закон.

ПЕЧАТНИ ИЗДАНИЯ    ЧЕТЕТЕ ОНЛАЙН

 

 

 

 

НАЙ-ЧЕТЕНИ
КАЛЕНДАР | Моля, кликнете върху 2 дати
© 2014 Briag News.Всички права запазени!
Web Design & SEO by Zashev Design